Sunday, March 15, 2015

Den röda pyramiden - Rick Riordan

Kapitel 35. Män frågar om vägen (och andra tecken på jordens undergång)

Carter och Sadie Kane träffas bara två dagar om året, trots att de är bror och syster. Deras pappa är nämligen en excentrisk arkeolog som reser världen runt och deras morföräldrar vill inte utsätta sitt favoritbarnbarn för det livet. Sadie stannar därför i London medan Carter utforskar pyramider och museer. En utav dagarna Carter och Sadie träffas på är julafton och just den här gången beter sig deras pappa väldigt underligt. Han är stressad och förföljd av udda, nästan skrämmande figurer, pratar om syskonens döda mamma och att "ställa allt till rätta..."

Omdöme: Det här är alltså Riordans nya serie som fokuserar på egyptisk mytologi snarare än grekisk. Han gör det på ett lika originellt, kreativt och framförallt roligt sätt i Kanekrönikan som i Percy Jackson & The Olympians och det är definitivt något jag rekommenderar att man läser. Att lyckas ta något uråldrigt och placera det i samtiden med sådan självklarhet är verkligen beundransvärt och det känns som om man lär sig något mitt i allt spännande och roligt.

En utav Riordans största styrkor är förstås humorn i hans berättande och på just den punkten tror jag kanske man får ut mer av boken om man läser den på originalspråk. Vissa skämt eller häftiga one-liners gör sig helt enkelt inte lika bra på svenska som engelska. Men det här är samtidigt en väldigt bra översättning som verkligen behöll Riordans komiska ton och jag tycker inte att man går miste om alltför mycket.

Boken är skriven som en transkriberad inspelning, vilket jag först var orolig över, eftersom det kunde bli tjatigt. Men Riordan lyckades även där och i slutändan tyckte jag till och med om det. Ibland var syskonens berättarröster så lika att jag hade svårt att komma ihåg vems kapitel jag läste men, ja, det störde inte heller så mycket. En bra historia väger upp det mesta.

Betyg: En fartfylld, spännande och innovativ berättelse med mycket humor, action och "vad händer härnäst?!". Jag ser verkligen fram emot nästa del i serien och ja... var det bara jag som anade en hint om att Percy Jackson och olympierna skulle finnas i samma värld? Häftigt! Rekommenderas till alla från tio och uppåt.

Den röda pyramiden

No comments:

Post a Comment