Saturday, January 24, 2015

Vivian versus America - Katie Coyle

Harp jumps back at the sound. She looks around, panicked eyes searching for a reaction, but there's only silence up and down the hall. Behind the door, too. I raise my hand to knock again and Harp grabs me to keep me from doing it, and that's how we're standung  my arm in the air, Harp clutching my wrist desperately  when the door finally opens.

OBS! SPOILERS FRÅN TIDIGARE DELAR!
Vivian och Harp har precis tagit sig till San Fransisco, utmattade och något förvirrade, men beslutsamma. De ska ta sig an Church of America en gång för alla och tvinga organisationen erkänna sina vidriga lögner. Men kyrkan är inte beredd att ge upp så lätt - de tänker göra allt för att stoppa tjejerna, och vid sin sida har de ett hemligt vapen.


Omdöme: Det här är verkligen en trevlig serie! Den har allt man kan leta efter för nöjesläsning - tempot, karaktärerna, handlingen och berättarstilen är verkligen precis som det ska vara. Trots att det händer en hel del hemska och jobbiga saker i böckerna får jag en varm och glad känsla när jag tänker tillbaka på helheten. Speciellt roligt är att det är en duologi, vilket kändes precis lagom.

Den största styrkan med serien är, som jag ser det, de starka kvinnliga karaktärerna. Inte bara styrkan, utan också den personliga utvecklingen genom apokalypsen.Vivian går från tyst och blyg följeslagerska till stark och okompromissbar upprorskrigare; Harp går från gapig och otillräcknelig festprisse till smart och ansvarsfull rebell. Resan är dubbelt så bra eftersom den har både upp och nergångar och jag gillar verkligen den girl power-känsla jag får när jag läser böckerna. Den lite unika Edie var en särskilt intressant karaktär!

Samhällsuppbyggnaden i romanen har mer eller mindre allt jag kan önska mig. Allt från de diverse rebellgrupperna till The Church of America känns genomtänkt och trovärdigt. Speciellt tycker jag om hur man verkligen kan se hur kyrkan lyckats greppa tag om Amerika med hjälp av bl. a. massmedia. Kupperna som planeras i boken och tvisterna på vägen dit är också spännande, och precis lagom komplicerade för att det inte ska kännas för uppenbart och enkelt eller för tillgjort och krångligt.

Betyg: Definitivt en läsvärd serie, och jag är säker på att jag kommer läsa om den någon gång i framtiden. Den är full med skratt och rappa repliker, känslosamma scener, massor av girl power, och en intressant samhällsskildring.

Vivian versus America

No comments:

Post a Comment