Wednesday, November 5, 2014

Allt och lite till - Sarah Dessen ("gästrecension")


Luke är verkligen den perfekta pojkvännen. Snäll, snygg och pålitlig. Emaline och han har varit tillsammans i flera år och deras förhållande är helt perfekt. Eller? Sommaren efter high school börjar Emaline ifrågasätta allting. Räcker livet i den trygga småstaden Colby och en framtid med Luke, eller vill hon ha mer? Ska hon satsa på en riktigt bra utbildning och en lysande karriär, som hennes pappa vill? Och när den spännande New York-killen Theo dyker upp i Colby för att arbeta med en dokumentärfilm ställs allting på sin spets.

En somrig kärlekshistoria med karaktärer att förälska sig i, skriven i sann Dessen-anda! (Från adlibris.se)



Omdöme: Ni kanske kan gissa det redan från valet att kopiera handlingen direkt från en annan hemsida (vanligtvis skriver jag en sådan själv) men den här recensionen kommer inte bli likadan som mina vanliga. Det är nämligen så här: jag har faktiskt inte läst Allt och lite till. Gud vad hemskt, jag vet! Men det jag hatar allra mest med böcker är triangeldraman, och gissa vad boken handlar om? Ett triangeldrama. Jag trodde att jag skulle kunna ta mig igenom det ändå tack vare tidigarenämnda "Dessen-anda", men gav upp efter ett par försök. Eftersom jag försöker att recensera alla rec-ex jag får förr eller senare bad jag en kompis att läsa boken, och komma med sina åsikter. And this is it.

Slutet var tydligen något som förstörde hela boken för min kompis. Det var inte vad man förväntade sig, utan (spoiler, markera för att läsa) för en gångs skull fick tjejen ingen utav killarna, utan stod ensam vid bokens slut. Visserligen är det uppfriskande ibland, men min kompis upplevde det som att man läst hela boken lite i onödan, och att man i sådana fall kunde ha korta ner ett par 50 eller 100 sidor. (Slut på spoiler) Lite fundering från min sida är... nämner inte Dessen ett liknande slut i Blunda och hoppa? På mammans bok?

Annars var hon ibland irriterad på Emaline som var för impulsiv för hennes smak (speciellt när det gällde killarna) och behandlade sin pojkvän, Luke, lite för nonchalant. I korthet tyckte hon inte riktigt att hon förtjänade honom. Av samma anledning fanns det ett tillfälle när Luke stod på sig själv som hon verkligen tyckte om.

Förlåt för en annorlunda och lite konstig recension. Jag tror inte att det kommer bli några mer sådana i fortsättningen, ska försöka undvika att be om recensionsexemplar av böcker jag är väldigt tveksam på.

Betyg: Boken var ingen favorit hos min kompis, och jag själv kom ju aldrig igenom den (får ångest bara jag hör ordet "triangeldrama") så jag kan tyvärr inte säga att jag rekommenderar den. Däremot älskar jag alla andra Dessen-böcker jag läst, så om den här inte faller er på smaken, prova någon av de andra! 

No comments:

Post a Comment