Monday, October 6, 2014

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö - Håkan Nesser

"Det blir en hård sommar", sa min far. "Det är nog lika bra att vi riktar in oss på det." 

Erik är fjorton år gammal. Hans mamma ligger döende i cancer, och han ska få tillbringa sommaren tillsammans med sin bror och en klasskamrat ute vid familjens sommarstuga. Genesaret. På det hela taget ser det ut att bli en höjdarsommar... om det inte vore för den vackra Ewa Kaludis, som de tre unga herrarna alla tycks falla som furor för.

När Erik är fyrtioårsåldern ser han tillbaka på den här sommaren, sommaren då Det Fruktansvärda utspelade sig och beslutar sig för att skriva om vad som egentligen hände den där sommaren. 


Omdöme: I och med Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö har jag fått lära mig att A) Håkan Nesser skriver tydligen inte bara stereotypiska kriminalböcker (vilket jag kände mig lite för ung och kanske lite för ointresserad för att veta) och B) han har gått på samma gymnasieskola som jag gör nu och till och med undervisat i en högstadieskola i samma stad. Visserligen slutade han väl jobba när han blev en bästsäljande författare, men ändå, tänk att ha (haft) en sådan lärare!

Den stora charmen med den här romanen, eller åtminstone det som gör att den fortfarande är aktuell, är mystieriet: Nesser nämner aldrig vem som (SPOILER!) är mördaren. Det finns två alternativ, som båda är troliga, men inget egentligt svar. Själv är jag en sådan som tror på Edmund. Nesser släppte så vitt jag förstår en s.k. "Vit bok" där han påstod att han skulle avslöja mördaren i, åtta år efter att romanen ursprungligen publicerades, d.v.s. 2008. Men så vitt jag förstår det får man inget konkret svar där heller, bara fler motsägelser. Själv tycker jag nog om att det är lite ouppklarat.

Som yngre läsare kan det förstås finnas en del förvirrande saker i texten, eftersom berättelsen är väldigt tidstypisk. Vem Kim Novak faktiskt är kanske är lite utav ett mysterium, och ledtrådarna till vilken stad berättelsen utspelar sig i blir lite knepiga. Själv fick jag hjälp av min svensklärare med både bil- och mopedmodeller, skrivmaskiner, godis och fabriker... men Google funkar säkert precis lika bra.

Betyg: Helt klart en väldigt intressant bok, med en del små mysterier här och där i texten. Den är en kombination av en kriminalgåta och en bok om barndom och att växa upp, och jag tycker om båda aspekterna. Det något öppna slutet var en stor favorit!

No comments:

Post a Comment