Saturday, August 30, 2014

If I Stay - Gayle Foreman


"Please Mia", he implores. "Don't make me write a song."

Mia älskar Adam. Hon älskar sin familj. Framför sig har hon sina drömmars framtid, på en skola som Julliard. Hon lever.

På bara ett ögonblick kan ett helt liv dock förändras. Mia finner sig ensam i tomheten, med en sorg, och ett val.

Vad ska hon välja? Kärleken till det ena eller kärleken till det andra? Att ge upp eller att slåss? Det blir ett krig mellan tomheten som omsluter Mia i koman, och familjen och vännerna på utsidan, som försöker bryta sig in i mörkret och föra henne tillbaka. Men allt är upp till Mia.

Omdöme: Jag älskade den. På ett jag-sträckläste-i-tre-timmar-och-grät-nästan-non-stop-tills-jag-knappt-kunde-andas-och-jag-älskade-den sätt. Jag vet inte om det är för att den är helt fantastisk och underbar eller för att tillfället var perfekt tajmat, men det var helt klart en upplevelse.

If I Stay är en sådan där bok jag haft fördomar emot sedan tidigare och inte velat läsa (jag skyller det på originalomslaget, som får mig att tänka på en tråkigt ytlig bok) men nu när den ska bli film bestämde jag mig för att läsa den ändå. Varför gjorde jag inte det tidigare? Det är en så himla fin bok. Inget speciellt egentligen, inget mästerverk eller så, men himla fin.

Ta bara ett citat som det här:

"'Wind beneath my wings'?" Adam asked, absentmindedly taking my hand into his and blowing on it, which is what he did to warm my perpetually cold fingers. "What's wrong with 'Amazing Grace'? It's still traditional-"

Det berättar liksom två historier på samma gång. Om inte tre. Mias liv, och människorna omkring henne, kändes väldigt levande på det sättet, tack vare alla detaljerna som helt naturligt nämndes i förbifarten, deras kärlek som lös igenom allt de gjorde, och lugnet omkring dem med allt dess kaos.

Mia påminde mig väldigt mycket om mig själv. Det var små saker, som hur hon kände sig på Adams spelningar, hur hon förhöll sig till sin familj och sina vänner, hur hon tänkte. Hon, precis som de andra karaktärerna, känns väldigt trovärdigt levande på ett fint sätt. Jag älskade hur de hörde ihop med varandra, alla relationer var så rätt, helt enkelt.

Betyg: Har man ingenting emot lite sorgliga, romantiska böcker så rekommenderar jag verkligen den här (även om jag misstänker att ni redan läst den). Kan använda ordet fin hur många gånger som helst, för det är den verkligen.

If I Stay 

2 comments:

  1. Åh, jag älskade också den här boken när jag läste den! Det var dock några år sedan nu, så måste verkligen läsa om den snart! Är också sjukt taggad på filmen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur! Den ser så himla fin ut, så det känns ju som att det inte kan bli något annat än bra!

      Delete