Tuesday, February 18, 2014

Unspoken - Sarah Rees Brennan


He stood in the doorway, looking like Kami imagined the angel guarding at the gate  of Eden must have looked at the moment he realized  that the  serpent had gotten past him.

Sorry-in-the-Vale är en gammal och djupt rotad engelsk stad. Det är en sådan där stad där alla vet vilka alla är, eftersom deras familjer bott där i hundratals år. En stad där det viskas hemligheter om nätterna... Kami Glass drömmer om att bli journalist och ser det som sin livsuppgift att nysta upp hemligheter. När familjen Lynburn flyttar tillbaka till Sorry-in-the-Vale är det ett gyllene tillfälle för Kami att ta reda på vad staden egentligen döljer. Vad hon inte är beredd på är att det kanske inte bara är det förflutna som är på väg upp till ytan. Vad är det egentligen som händer i gamla trygga Sorry-in-the-Vale?

Omdöme: Ojojoj vilken bok. Vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av den från början, men gud vad bra den var! En riktig sträckläsare från början till slut. Och verkligen hemsk svår att lägga ifrån sig efter sista sidan, drabbades ärligt talat av panikkänslor.

Konceptet med att ha en "låtsaskompis" bestående av en röst i huvudet hela tiden var så bra att man nästan blev avundsjuk. Det var på sätt och vis det som drev historien framåt och gjorde den så speciell jämfört med många andra liknande. Jag gillade också att Kami och Jared inte bara föll i varandras armar direkt efter att de träffats, utan att det blev fler komplikationer längs med vägen. Men helt ärligt var väl Rusty den bästa karaktären? Älskar härliga personligheter som får en att skratta och blandar upp allvaret utan att förstöra spänningen.

Sidospåren i boken, t. ex. det som rörde Angela, var tråkigt nog en aning uppenbara. Men huvudmysteriet vägde mer än upp för det - jag hade aldrig någon aning om vem som var boven i dramat, hur många gissningar jag än hade. Det var spännande hela vägen igenom och hela sista halvan var nästan känslomässigt jobbig att läsa, ändå kunde jag inte sluta.

Och till sist... slutet. Kunde inte någon förvarnat mig?! Inte helt säker på om jag kommer överleva tills jag får tag på nästa bok. Riktigt briljant slut, ärligt talat. Jag kunde inte ens sova flera timmar efter att ha läst det, min hjärna var för uppvarvad.

Betyg: En underbar bok helt enkelt; smart och rolig, spännande och kärleksfullt argsint. En tripp till Sorry-in-the-Vale för ett par timmar rekommenderas under regniga dagar. Eller vilken dag som helst, egentligen.

Unspoken

No comments:

Post a Comment