Sunday, February 9, 2014

Angelfall - Susan Ee

"Who will guard against the guardians?"


Handling: Jorden har tagits över har vackra och brutala änglar. Sextonåriga Penryn har desperat försökt hålla sin familj vid liv i den postapokalyptiska verkligheten, men misslyckas på väg mot tryggheten och får sin syster kidnappad av änglarna. Nu tvingas hon välja mellan att fortsätta på egen hand eller ta hjälp av en fiende för att rädda sin syster. En förråd och vinglös ängel ligger blodig på marken. Han kan vara hennes enda väg in till änglastaden. Men går det att lita på honom?

Omdöme: Nu har jag inte läst så många "övermänsklig heting möter mänsklig tjej"-böcker på ett tag, men den här kind of blew my mind away. Eller kanske just därför. Längtar i varje fall redan tills jag kan sätta tänderna i nästa bok.

Det som gjorde den här boken bäst var helt klart sista fjärdedelen, alltså slutet. Susan Ee behärskar verkligen de riktigt känslostormande och gripande scenerna, två uppslag i boken läste jag om hur många gånger som helst för att suga upp så mycket av dem som möjligt innan jag gick vidare. Påminde mig lite om känslan när jag läste om spegelscenen från Twilight för första gången för väldigt länge sedan. Ee lyckades nämligen lika bra med att överföra stämningen från boken till läsaren.

Något annat jag gillar med den här boken är huvudkaraktären själv. Penryn är så där outhärdligt självuppoffrande och lojal till sin familj som jag klagade på i t. ex. The Other Life, som också utspelar sig i en postapokalyptisk värld, men i Angelfall tycker jag faktiskt om det. Hon känns liksom inte lika blåst som de flesta andra karaktärer, utan hon är väl medveten om att hon antagligen inte kommer lyckas, men vet att hon inte kan göra något annat än att försöka. Hon är också så där härligt bad-ass när det kommer till att t. ex. slåss, men det blir väldigt verkligt i och med de gånger hon förlorar och hur hon förlorar.

Raffe var kanske inte den mest minnesvärda karaktären någonsin, men helt okej hunkig och mystisk och halvelak så där i början. Han passade bra ihop med historien och Penryn och lyfte verkligen slutet han också.

Betyg: Som sagt, vill ha nästa bok redan nu. Älskade slutet. Men den rekommenderas inte till folk som är trötta på böcker som följer den typiska Paranormal Romance YA-mallen. Den är inte som Twilight direkt, men en hel del av genrens mest kännetecknande scener återfinns i boken. Gillar man den här typen av bok så rekommenderar jag den verkligen! (Tycker man inte om böcker a lá Twilight, Obsidian och typ Fallen Ängel kanske man ska ta det lugnt med förhoppningarna just in case dock)

Angelfall

1 comment:

  1. I know that advices from https://edit-proofread.com/blog/book-review-example will help you to get book review example. It means a lot these days

    ReplyDelete