Monday, October 28, 2013

Vacaciones al Sol (Att läsa på spanska)

Haha, är så äckligt stolt just nu! Jag har visserligen gått på spanska i tre år redan, men  intresset har inte kickat igång överhuvudtaget förrän nu i början av nian. Saker började plötsligt falla på plats mer (trodde jag i alla fall) och någonstans i mitt huvud har det kommit fram ett mål: jag vill kunna läsa böcker på spanska. Riktiga böcker alltså.

...men man måste ju börja någonstans. I mitt fall var det en supertunn nybörjarbok från biblioteket, på 33 sidor. Det låter väldigt lätt, men ska jag vara ärlig så gick det väldigt segt i början. Himla mycket google translate på gång där. Men efter hand blev det enklare och snabbare och de sista sidorna kunde jag läsa i ett flöde!


Min lilla plan för att nå målet ser ungefär ut så här:

  1. Låna två till liknande böcker i samma serie (Lola Lago-serien, finns på mitt bibliotek)
  2. Låna den något tjockare kapitelboken för barn från biblioteket (c.a. 70 sidor?)
  3. Unna mig själv att köpa Kalle och Chokladfabriken på spanska (längtar efter att få klottra i boken, det kommer verkligen att hjälpa)
  4. Köpa en annan bok på spanska när jag åker på semester till Kanarieöarna nästa år
  5. Köpa (och läsa) första Harry Potter-boken en español.

Får jag bara säga att böcker på spanska är GALET dyra om man vill köpa dem över internetbokhandlar. Bara det här tunna lilla häftet kostar 108 (!!!) kr, UTAN CD:n. Det är illa, alltså. 


No comments:

Post a Comment