Saturday, October 12, 2013

Avgrundens Änglar - Magnus Nordin

"Vi är Avgrundens änglar, en oberoende auktionsgrupp. Vi kämpar för rättvisa och upprättelse åt de unga och utsatta som samhället misslyckats med att skydda."

Louise Hjelm är kriminalinspektör i staden. Det blir hennes sak att lösa fallen med de försvunna unga kvinnorna. För de är flera. Ett olöst fall kastar en mörk skugga över staden och polisen har inga spår, inga ledtrådar.

Men det är fler som engagerar sig i övergreppsbrotten och försvinnandena. Gymnasieläraren Molly Zetterholm tar saken i egna händer när hon samlar några unga människor kring sig. Genom aktioner skipar rättvisa på sitt sätt. Alice är en av Mollys änglar. Hon är på flykt och i Mollys aktionsgrupp finner hon en fristad. (Från Bonnier & Carlsens hemsida)

Omdöme: Jag fick ju den här boken på Bonnier Carlsens bloggträff  i våras. Då var den inte redigerad ännu, så en del slarvfel hade ju slunkit med och det är inte säkert att min version av boken är densamma som den som säljs nu. Några scener hit och dit kan vara ändrade, men jag hoppas att det inte spelar någon roll för recensionen.

Jäklar, vilken bra bok! Den var spännande hela vägen igenom och det faktum att den inte var jättelång gjorde den bara bättre. Jag tror den kan passa till en väldigt bred målgrupp av tonåringar, både killar och tjejer, för den är ganska "uni-sex" och dessutom tillräckligt koncentrerad och kort för att passa även dem som inte är bokslukare. Definitivt ett tips till högstadielärare i framtiden när det gäller böcker att läsa i klassrummet.

Boken tar upp ett aktuellt ämne på ett spännande sätt, vilket jag tycker är bra. Det finns många snyftarhistorier om grooming m.m. eller berättelser från offer,  som förstås är riktigt bra, men jag gillar att man får se en ny vinkel på det hela. Och gubben var så himla vidrig, usch, jag fick hela tiden rysningar när jag läste om honom. Det är äckligt att veta att sådana människor finns på riktigt.

Det enda jag inte riktigt förstod var en detalj på slutet. (Spoiler! Markera för att läsa) Det Avgrundens Änglar gjorde är ju olagligt i Sverige, det stod ju på flera ställen i texten. Polisen försökte ju till och med ta fast dem. Så hur kunde de fortsätta med sitt uppdrag efter att de "togs fast" efter all action med gubben? Borde det inte vara uppenbart för polisen vilka som är i farten? Eller väljer de bara att blunda för det "för den goda sakens skull"?(Slut på spolier)

Betyg: Avgrundens Änglar var en riktigt härlig nagelbitare som jag slukade i ett nafs. Rekommenderas till tonåringar runt femtonårsåldern. 4.5 av 5.

Avgrundens änglar

No comments:

Post a Comment