Tuesday, May 28, 2013

Om att "rolla"

En väldigt stor del av mitt läs och skrivintresse vaknade till liv på internet, genom något  som kallades för att "rollspela". Jag hittade till hemsidan stallet.se där rollning är något stort, med flera hundra medlemmar. Anledningen till att jag väljer att skriva om det här nu är för att hemsidan kanske ska lägga ner. Det är i dagsläget inte helt klart.

Att rolla går då ut på att två eller fler ska berätta en historia tillsammans. Man väljer varsin karaktär, skapar en handling åt de karaktärerna och skriver sedan varannan gång. Sedan berättar man historien ur sin karaktärs perspektiv.



Varför rolla är så sjukt rolig för de som gillar att skriva är ganska uppenbart. Dels är det gemenskapen - jag har träffat många vänner med samma intressen som jag genom rollningen men det är också roligt att bara skriva tillsammans med någon annan. Men det är också hur oberäkneligt skrivandet blir. Du har ingen aning om vad den andra personen kommer skriva, eller vad som kommer hända. Det blir lite som i verkliga livet, allas handlingar påverkar resultatet.

Nu för tiden är kanske rolla inte direkt något jag håller på med, eftersom jag har mycket läxor o.s.v. som tar tid. Men det var inte alltför länge sedan jag var inloggad varje dag, satt klistrad framför skärmen och skrev, skrev, skrev. Tillsammans med andra rollare har jag skapat färgstarka, roliga, spännande, romantiska, unika, vrickade, läskiga, mysiga rollspel.

Några av de jag rollade med då är jag fortfarande vän med - i verkliga livet. Rollningen har dessutom gett mig väldigt mycket skrivarmässigt. Det heter ju att man ska skriva om och om igen, om så bara korta texter - och det har man ju gjort.



Har någon som läser det här rollat någon gång? Eller tror de skulle vara sugna på att prova? Kommentera då gärna!

Ville också tipsa om den här rollspelssidan min kompis startade: rollaveteraner.webs.com
Den har visserligen inte riktigt kommit igång än och kanske aldrig gör det om Stallet.se's nya ägare faktiskt fixar sajten, men den är gratis, vilket stallet.se inte riktigt är.

1 comment:

  1. Try to have a look at these advices if you want to get the best VPN service. It means a lot in modern world

    ReplyDelete