Thursday, April 4, 2013

Wonder - R. J. Palacio

"My name  is August. I won't descibe what I looked like. 
Whatever you're thinking, it's probably  worse."



Handling: August Pullman föddes med ett "deformerat" ansikte, tack vare en viss gen som gick i släkten men som aldrig riktigt trätt i kraft förrän han föddes. Det är inget märkvärdig direkt, bara det att han knappt har några öron, en stor och konstig näsa, ögon som hänger för långt ner... och ja, han får en att tänka "zombie!" vid första ögonkastet (och troligtvis också andra, kanske till och med tredje.) Men August är en rolig, smart och snäll kille innerst inne, precis som alla andra. Wonder följer hans första år i en riktig skola efter flera år av hemskolning.

Omdöme: Min kompis har tjatat om hur underbar den här boken är i evigheter, så när hon kom ner från Tyskland fick jag låna den. Jag hade ingen aning om vad den handlade om men omslaget var rätt fint, så jag tänkte "varför inte?". Den enda beskrivning jag egentligen fick var "Den handlar om en kille som är mobbad. Slut." Och visst, Wonder handlar om hur August möter på många svårigheter tack vare sitt ansikte men den är också mycket mer.

Auggie är verkligen en riktigt gullig unge, men det som gör boken så speciellt är hur den berättar historien ur så många olika synvinklar. För August ser sig själv på ett sätt, men det är också viktigt att se honom ur andras synvinklar för att verkligen kunna känna med honom. Det finns så många olika sätt att bete sig och tänka på och Wonder skulle inte vara lika bra om det inte vore för att man verkligen får se hur det är med någon som ser annorlunda ut eller är annorlunda. Vad tänker egentligen hans nya kompisar, hans syster och hennes kompisar osv om honom och vad ligger bakom olika val och handlingar de gör?

Jag tycker att den här boken berättar ett viktigt budskap och är dessutom väldigt mysig, så den var ganska bra. Däremot är det här kanske inte riktigt min typ av bok, så jag kommer inte direkt leta efter liknande böcker. Inte heller är det någon favorit. Men den var, som sagt, bra. Ett annat plus var de korta kapitlena, som gjorde läsningen lätt och rolig. Det är så jobbigt med tradiga, långa kapitel på trettio sidor om boken inte är i klass med Harry Potter eller Sagan om Ringen.

Betyg: Jag tror man kan lära sig mycket av Auggie och alla hans vänner. Wonder är en rolig och varm berättelse om en väldigt speciell liten kille med ett stort hjärta. 3.5 av 5.

No comments:

Post a Comment