Friday, April 19, 2013

Sandor slash Ida - Sara Kadefors


"Tänk att det är så svårt att leva sig in i andra människor."


Handling: När allting verkar gå fel, när kompisarna inte är vad man vill att de ska vara och man bara mår skit finns det ett lätt sätt att hitta andra med samma problem: chatter på internet. (Eller i boken säger de "chatten" men det var 2001, nu är det ju lite större än så) Där träffar Sandor Ida och trots att de båda är totala motsatser så fattar de genast tycke för varandra, går och längtar på meddelanden hela tiden... men kan man verkligen "gilla" någon man aldrig träffat? Och hur vet man om det som sägs på nätet faktiskt är sant?

Omdöme: Nej, jag vet verkligen inte vad jag ska säga om den här boken. Jag har läst den totalt en och en halv gång (en gång bläddrade jag frivilligt igenom den och nu senast läste vi den i skolan.) Och jag förstår verkligen varför den är så populär, varför den vann Augustpris när den kom ut i 2001, varför lärare älskar att snacka om den och dess budskap... men riktigt bra är den väl inte? Eller?

Den här boken läses utav tusentals svenska skolelever varje år och tillsammans med Tusen gånger starkare verkar det vara en av de mest populära svenska ungdomsböckerna som ingår i undervisningen. Både är, enligt mig, ganska utdaterade, uttjatade, ut...något. Har vi inte en massa andra bra svenska författare? En av anledningarna till Sandor slash Idas framgångar är temat den diskuterar - ungdomar som möts över internet. Idag är världen så pass globaliserad att detta är en daglig företeelse för väldigt många och jag tycker inte att det borde göra en bok så unik längre. Man får höra sen barnsben att man inte ska lämna ut personliga uppgifter på nätet, att man inte ska träffas hursomhelst osv av sina föräldrar. Själv lär man sig snabbt de bästa och roligaste sidorna för sin ålder. Jag tycker inte det finns så mycket att lära av det längre.

Sen är det det här med att de extremt utåt sett stereotypade karaktärerna visar sig vara så annorlunda på insidan, till slut vågar bryta sig ut ur grupptrycket och allas förväntningar och vågar vara sig själva. Jaha. Det är ju bra och så och jag menar, Kadefors lyckas klämma in en hel del alkohol, mobbning, grupptryck, hemma-vid-problem, dominerande mammor, internet, bögar, invandrare, fördomar, självmord, anorexia, sex, vänskap.... osv. Jaha. Det är ju bra men... Har vi ingen annan som kan skriva en nyare, lite fräschare bok vi kan få läsa istället? Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck? Har inte typ Katarina von Bredow skrivit en massa lärorika böcker? Eller någon annan?

Nu gick jag ju tyvärr in med inställningen att jag inte skulle gilla den när jag började läsa och alltså, så dålig är den inte. Vissa delar är faktiskt riktigt bra skrivna och jag gillar ändå att det finns en massa bra teman i det hela, även om jag klagat lite på det. Hade den varit lite mindre omskriven hade recensionen nog blivit mer positiv. Men nu blir jag snarare irriterad på att den har fått mer uppmärksamhet än vad den förtjänar, Sandor slash Ida planen borde ha lagts ner för minst fem år sedan. Är det skolornas budget som gör att alla fortfarande måste läsa den, för att de inte har råd att köpa in klassuppsättningar av någon annan bok? Vi har i och för sig läst Ondvinter av Anders Björkelid också, har någon annan läst någon annan bok med klassen? Är lite nyfiken, faktiskt.

Åter till boken, då så kan jag väl diskutera lite karaktärer. Är inte helsåld på varken Sandor eller Ida, men gillar henne bättre än honom i alla fall. Sandor blir lite för överlägsen, lite för utdömande och fördomsfull och lite för dryg för min smak. Blygspåret tappar han bort direkt, istället verkar han lite hänsynslös som kanske blir orättvist bemött men ändå... Ida är ju inte heller direkt älskvärd, men hon är så vilsen att jag tycker jag kan förlåta henne. Babak, Sandors mobbare, undrar jag om han inte själv är lite homosexuell och därför så rädd för det. Men när det gäller karaktärer: ja, Idas mamma och Vanja faktiskt. De är ganska raka och trevliga, även om Idas mamma gör en massa misstag hela tiden.

Betyg: 3.5 av 5. Alltså inte så illa, för trots att jag är emot en massa saker boken står för så betyder inte det att den är dålig. 

1 comment: