Saturday, January 12, 2013

Överenskommelser - Simona Ahrnstedt


Handling: Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon – Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han – karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.
Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.
Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat – planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth …
Omdöme: Om jag skulle beskriva den här boken med ett ord skulle det vara "sorglig". Den blev liksom bara hemskare och hemskare ju längre in i boken man kom och även om man visste att slutet skulle vara lyckligt (det är en oskriven regel inom romance som jag har förstått det) så blev man allt säkrare på att det skulle vara omöjligt. Det är liksom den typen av bok där allt som kan gå fel faktiskt går fel.
Jag tror jag tyckte om början av boken mest av allt. Det var så tindrande hoppfullt och intressant och Seth och Beatrice svepte liksom in en i det där århundradet med korsetter, frasande klänningar och svenska gentlemän. Det börjar bara så bra på något sätt och är så otroligt gulligt. Sen börjar boken sakta men säkert röra på sig, lite smygande, till något man inte förväntat sig. Jag bölade en hel del och kände mig nästintill riktigt olycklig på ganska många ställen.
Men jag tror att den här boken passar bäst som den är och allt sorgligt passar in som det ska. Mitt största problem var nog snarare hur karaktärerna utvecklades, för Seth flöt t. ex väldigt långt från min första uppfattning om honom, väldigt snabbt. Det kändes lite onaturligt, men det störde inte så mycket. Sedan tyckte jag att Beatrice kanske blev lite väl  frispråkig i slutet, för det kändes inte riktigt som om det stämde överens med societets reglerna på den tiden att det ens skulle falla henne in att bli sådan. Men det var bara vad jag tyckte.
Betyg: Ibland blev den bara lite lång och ibland hade jag som sagt lite problem med hur snabbt karaktärerna utvecklade sig - över en tidsperiod som jag tror är två år, något sånt - men mitt slutbetyg är avgjort positivt. 3.5 av 5.
Överenskommelser

No comments:

Post a Comment