Saturday, December 1, 2012

Easy - Tammara Webber


Plot: When Jacqueline follows her longtime boyfriend to the college of his choice, the last thing she expects is a breakup two months into sophomore year. After two weeks in shock, she wakes up to her new reality: she's single, attending a state university instead of a music conservatory, ignored by her former circle of friends, and failing a class for the first time in her life.

Leaving a party alone, Jacqueline is assaulted by her ex's frat brother. Rescued by a stranger who seems to be in the right place at the right time, she wants nothing more than to forget the attack and that night--but her savior, Lucas, sits on the back row of her econ class, sketching in a notebook and staring at her. Her friends nominate him to be the perfect rebound.

When her attacker turns stalker, Jacqueline has a choice: crumple in defeat or learn to fight back. Lucas remains protective, but he's hiding secrets of his own. Suddenly appearances are everything, and knowing who to trust is anything but easy.


Opinions: Okej, jag erkänner att jag valde den här boken på grund av omslaget. Jag har inte stött på så många YA böcker med emo/punkare som kärleksintresse, så jag blev genast ganska sugen på den. Och ja, Lukas är nog ganska underbar. Han är konstnär, smart, stark, ser oerhört bra ut, har fängslande tatueringar längs med armarna, är snäll och förstående... listan kan fortsätta ganska långt. Men samtidigt känns han ändå ganska verklig, för han är inte oövervinnelig och har en del dåliga sidor också.

Som de första två meningarna "I had never noticed Lucas before that night. It was as though he didn’t exist, and then suddenly, he was everywhere" antyder, så är det här är en bok där killen dyker upp på alla möjliga ställen hela tiden. Fast det är konstigt nog ingen direkt stalker-känsla på det hela.

Men, men, boken öppnade väldigt spännande, vilket som var najs. Det var inte heller alltför många sega delar i boken (det blir lätt det med "vanliga" böcker) och även om en del saker var lite kliché så hör det väl nästan till. Jaqueline var en helt okej huvudperson och jag gillade text/mejl konversationerna i boken.College-beskrivningarna var också mysiga, får mig (som alltid) att längta till det där utbytesåret jag vill ta någon gång under eller efter gymnasiet.

Betyg: Easy var en bra kärleksbok som sådan, med ett kärleksintresse man kan bli lite småkär i, en del humor och spänning och ett ganska bra flow. Om jag skulle ge den någon siffra av fem skulle det väl pendla mellan 3.5 och 4.

No comments:

Post a Comment