Wednesday, November 7, 2012

Höstläsning Dag 2

Fråga: Största Besvikelsen

Några av de här böckerna är visserligen inte så bra (eller någon, kanske) men jag hade inte förväntat mig att de skulle vara topp-kvalité heller. Men Shatter Me av Tahereh Maffi har jag ändå hört en massa positiva kommentarer om, som jag inte riktigt håller med om.

Det mesta med den här boken tydde på att den skulle bli jättebra; texten på baksidan, olika recensioner, boktrailern, bokens utsida... med andra ord så verkade den skitbra. Men jag hade ändå inte särskilt höga förhoppningar på den, det var en föraning jag fick. Och hemskt nog, så blev den till och med sämre än vad jag trodde att den skulle vara.

Visst, historian är ganska bra och innehåller många bra och spännande twister och tankar och vissa delar av Mafi's skrivsätt var intressant ibland (i början tyckte jag i alla fall om alla överstrukna meningar, det var lite nytt och fräscht, typ) men annars hade den inte så mycket att komma med.

Det var visserligen ganska lättläst och historian kom faktiskt någonstans, men det kändes som om jag bara satt och väntade på att den riktiga boken skulle börja och att allt det som skulle förälska mig skulle komma från ingenstans. Det gjorde det inte. Och jag tycker inte heller att författaren skriver exceptionellt bra eller något. Så det var ganska mycket minus.

Men som sagt, covern var riktigt cool och snyggt gjort (jag gillar den verkligen) och den var ganska lätt att komma igenom, det blev inte direkt jobbigt. Men om jag läser fortsättningen är ganska tveksamt.

No comments:

Post a Comment