Friday, November 16, 2012

Cinder - Marissa Meyer


Trots att titeln kan vara lite förvirrande kan jag avslöja att jag läste den här boken på svenska. Den har bara fått behålla orignaltiteln, som är huvudpersonens namn. Något annat som är ganska viktigt: DÖM INTE DEN HÄR BOKEN FÖR OMSLAGET. Om jag inte hört talas om den här boken förut hade jag nog passerat den på biblioteket. Visst, framsidan är helt okej och baksidan funkar men... inte någon favorit från min sida direkt. Innehållet är i alla fall riktigt bra.


Plot: I en alternativ framtid där hela världsdelar har blivit till egna länder och det finns robotar, s.k. androider överallt. De är en daglig del av samhället. Det finns också riktigt människor som när de blivit skadade (kanske blivit av med en hand eller så) fått kroppsdelar utbytta med robotdelar. Dessa kallas för cyborgs. Linh Cinder är en sådan och hon är också Nya Beijings skickligaste mekaniker.
     En dag kommer prins Kai, som alla tjejer avgudar, till hennes stånd och vill ha hjälp med en trasig android.  Unngefär samtidigt börjar Östra Samväldet, där de bor, skakas i kaos. Inte nog med att pesten dödar tusentals och kejsaren lider av det. Jorden hotas också av Lunarernas drottning Levana från månen.

Opinions: Jag minns att de första två sidorna var väldigt överväldigande med saker man inte riktigt förstod och som man försökte pussla ihop (och då visste jag redan innan att hon var delvis robot). Men sen på ungefär tredje sidan började jag redan komma in i boken och... jag är helt klart glatt överraskad. 

Den var mysspännande med ett ganska bra flyt, roliga karaktärer och en intressant värld. Jag gillar helt klart androiderna, speciellt dem med personlighet, som Iko. Och även om vissa delar av handlingen var rätt lätta att gissa sig till i förväg gjorde det ingenting. Att Kai är asiatisk, prins, charmig och antagligen väldigt snygg var också roligt. Det borde komma fler asiater haha x'3 

Och eh, lunarerna (som kommer från månen) i den här boken är ganska läskiga. Jag tyckte de var skit-creepy när jag läste boken, åtminstone hon drottningen. Det var ändå lite roligt att deras krafter påminde lite om Flammas i Monstrets Dotter, eftersom jag läst dem så tätt inpå varandra. 

Sist men inte minst: Cliffhangers. Jag har aldrig haft några större problem med dem förut för jag har alltid varit förberedd på det. Men nu gick jag av någon anledning och trodde att det bara skulle vara en bok och att allt skulle lösa sig i slutet. Icke-sa-nicke och nu känns det så hemskt, för jag måste ha fortsättningen!

Betyg: En rolig, smart, spännande och medryckande askunge-saga om prinsessan som inte riktigt är människa och prinsen som försöker rädda sitt land från både pest och månmänniskor. Fullt av skiftnycklar, metallben, skitiga handskar och en ganska underlig robothumor. Kort sagt en läsvärd bok.

Cinder av Marissa Meyer (Inbunden)

1 comment:

  1. Kommer ihåg hur förvirrad jag var i början, och hur inne jag var i den sen... :)

    ReplyDelete